2019. jan 14.

2018 legjobb 5 könyve - szerintem

írta: Fashionline Hungary
2018 legjobb 5 könyve - szerintem

48405110_2146620332055585_5244307668604026880_o.jpg

A Facebookon indítottam egy szavazást, ami szombaton ért véget és 94% úgy döntött, hogy a januári könyvajánló előtt, legyen TOP5 könyves poszt 2018-ból, így íme, megszületett az én listám. 26 könyvet "végeztem ki" tavaly, amivel nagyon elégedett vagyok tekintve a munkáimat, az időbeosztásomat és a múlt évben történt tragédiákat. Amilyen egyszerűnek tűnik, annyira nehéz könyvekről írni. Ahány ember, annyiféle érzést és gondolatot vált ki egy adott történet. Az sem mindegy, milyen életszakaszunkban ér minket az aktuális olvasmány. Így igyekszem úgy fogalmazni, hogy minden műfaj iránt érdeklődő olvasónak egyértelmű legyen. A sorrend véletlenszerű, mind az ötöt imádtam, mindet más miatt, így nem állt fel közöttük egy rangsor. (Vagy mégis?) 

Lisa Wingate: Elrabolt életek

A fülszöveg alapján sejtettem, hogy jó, de azt, hogy ennyire, egyáltalán nem. Ha mégis választani kellene, hogy melyik volt a legjobb, talán ez lenne az. Egyszerűen nem tudtam letenni. Annyira magával ragadott és meghatott, ami az árvaházba került gyerekekkel történt, annyira izgultam, mi lesz velük. Az pedig még izgalmasabbá tette a sztorit számomra, hogy párhuzamosan játszódott napjainkban és 1939-ben. Ritka, de mindkét vonal ugyanolyan érdekfeszítő volt. "Sima" regényeket nem szokás újraolvasnom, de ezzel biztos, hogy kivételt teszek. 

Memphis, 1939
A tizenkét éves Rill Foss és négy kisebb testvére szegénységben, de nagy szeretetben él szüleivel a Mississippi egyik lakóhajóján. A szülők távollétében Rill vigyáz a kistestvéreire, ám egyszer csak idegenek jelennek meg, hogy a gyerekeket a tennessee-i árvaházba vigyék. Bár hitegetik őket, hogy rövidesen hazatérhetnek, a kislány hamar rájön, hogy ez hazugság. Más sorsot szánnak nekik...

Dél-Karolina, napjainkban
Avery Stafford gazdag és kiváltságos családban született, s mindent megkapott az élettől. Szövetségi ügyészként dolgozik, a karrierje szépen ível felfelé, ám súlyosan beteg édesapja miatt egy időre haza kell térnie a szülői házba. Egy véletlen találkozás azonban kényes kérdéseket vet fel benne, és Averynek nem marad más választása, mint hogy elinduljon a múltba vezető hosszú, fájdalmas úton, és feltárja családjának eltitkolt történetét.

img_2991.jpg

Szentesi Éva: Pedig olyan szépen éltek

Alig vártam, hogy a IV. NIOK talin kezembe fogjam végre Szentesi új könyvét. Nem mellesleg ő volt sztárvendég, így személyesen is meghallgathattam véleményét, sokat mesélt a könyv születéséről, az érzésekről amik a megírása közben kavarogtak benne. Még közös képem is lett vele. Haha! Az előző két könyvét is azonnal elolvastam, így nem volt kérdés, ezt is elsők között szeretném "átélni". Mondjuk arra nem számítottam, hogy az előzőektől is jobb lesz. De a jó könyvek mindig 1 nap alatt véget érnek. :( Annyira aktuális, annyira valós, nyers. (Egyébként a fülszöveg számomra egyáltalán nem találó.) Imádtam minden sorát és még jobban várom az előkészületben lévő új könyvét. 

Nyilánszki Mari hétéves. Egy Tisza-menti kisvárosban él, fullasztó, szeretet nélküli közegben. Kopogós cipőről, Barbie babáról és arról álmodozik, hogy az anyukája, amikor nagy ritkán hozzá szól egyáltalán, ne úgy szólítsa, hogy "Mari, fiam". Nem csoda hát, hogy amint tud, elmenekül otthonról. Önmagát és a boldogságot keresi, de vajon képes-e a boldogságra az, akit olyan hosszú ideig csak boldogtalanság vett körül?

img_2995.jpg

Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Az év elejét nagyon elvitte nálam ez a könyv. Ez után kezdtem újra egyik regényt a másik után falni. Amíg el nem olvastam, szándékosan nem néztem meg a sorozatot, pedig már mindenki erről beszélt. Ritka, hogy olvasni is nagyon izgalmas volt és a sorozatot is kiválóan elkészítették. Sorozat után viszont a könyvet már nem ajánlom. 

Fredé hasznos asszony, a jövő letéteményese. Olyasmire képes, amire csupán a nők töredéke: gyermeket szülni. Gileád állama különös figyelmet fordít arra, hogy ő és társai megértsék, a szülés életük egyetlen célja és értelme. A vallási fundamentalista alapokon kormányzott ország átnevelőközpontokban készíti fel a termékeny nőket, hogy aztán az uralkodó elithez tartozó családokhoz kerülve két éven belül teherbe essenek a ház urától - a féltékeny, ám gyermekre vágyó Feleségek irigy pillantásaitól kísérve.
Fredé a Parancsnok házában igyekszik belesimulni a hétköznapokba, megfelelni a dogmatikus vallási előírásoknak és mindenekelőtt megfoganni. Ha eltévelyedik, felakasztják a Falra, vagy kiűzik a Telepekre a Nemnők közé hullákat égetni. A Parancsnok azonban egy este a szobájába hívatja, a szigorú tiltás ellenére teljesen egyedül, amire Fredé akkor sem mondhatna nemet, ha akarna. 

img_2993.jpg

Michael Robotham: Dédelgetett titkok

A könyves csoportban láttam valakinél, aztán egy akció keretén belül be is került a kosaramba. Egyértelműen a TOP5-ben van nálam, sok embernek ajánlottam is, akiknek szintén nagyon tetszett. Izgalmas, fordulatos, feldobta az őszi estéimet. A végére nagyobb csavart tettem volna, de nem spoilerezek. :D 

Agatha bármit megtenne azért, hogy kisbabája legyen. Egy boltban dolgozik London egyik előkelő negyedében, és az unalmas munkanapokon alig várja, hogy betérjen hozzá kedvenc vásárlója. Meghannek mindene megvan, amire Agatha vágyik: jóképű, sikeres férj, hatalmas ház, két tündéri kisgyerek. És már úton van a harmadik. Tökéletes az élete. Agatha irigységgel vegyes csodálattal figyeli a nőt, és észrevétlenül a megszállottjává válik. Elhatározza, hogy közelebb kerül hozzá - titokban azonban valami egészen mást tervez. 
Meghan bármit megtenne azért, hogy visszakapja a korábbi életét. A házassága kifulladt, a két gyermeke mellett gondolni sem tud a karrierjére. És már úton van a harmadik. Akivel kapcsolatban egy súlyos titok nyomja a lelkét, amelynek sosem szabad napvilágra kerülnie. Arra viszont végképp nem számít, hogy egy kedves bolti eladóval való hétköznapi beszélgetés megváltoztatja az egyáltalán nem tökéletes életét - de nem úgy, ahogy ő szeretné...

img_2990.jpg

F. G. Haghenbeck: Frida füveskönyve - Rejtélyek, vágyak, receptek

Frida könyvében nem is maga a könyv volt jó, hanem az egész Frida-láz. Hajlamos vagyok rajongani valami vagy valaki iránt egy ideig, olyankor sokkal többet foglalkozok a témával (mint kéne). Frida először az új menyasszonyi trendek között jött velem szembe. Aztán jött a kiállítás és nem volt olyan nap, hogy valamilyen platformon ne tűnt volna fel jellegzetes vonása. A nászutunk óta Mexikó is előkelő helyet foglal el a szívemben, így egy idő után nem volt mese, el kellett olvasnom az életét. Pont ezért nekem nagyon tetszett, mert annyira befogadó voltam irányába. Miután elolvastam, azonnal megnéztük a filmet is, amiről - bevallom őszintén-, előtte nem is hallottam. Ezután jött a kiállítás Frida pólóban és még egy füzetet is be kellett szereznem. Úgyhogy összességében engem eléggé magával ragadott a nyár folyamán a Frida jelenség. Végezetül az Alkotásutca egyik foglalkozásán megfestettem a saját Frida festményemet, ami azóta is az előszobánkat díszíti. 

Frida Kahlo tizenhét éves korában rettenetes balesetet szenvedett. Túlélte, de életéért cserébe titkos egyezséget kötött a Halállal: minden évben, halottak napján áldozatot kell neki bemutatnia. Az áldozati ételek receptjeit Frida egy kis fekete füzetben gyűjtötte össze...
Egy asszony féktelen élni akarása, lenyűgöző művészi kreativitása és szenvedélyekkel teli házassága a színpompás, de kegyetlen Mexikóban. Frida füveskönyve egy mágikus elemekkel tarkított, hiteles dokumentumokból építkező, magával ragadó regény a festő életéről és egy füzetről, amely szédítő titkokat rejt.
Francisco Haghenbeck mexikói író könyvében megismerhetjük Frida magyar származású édesapját, indián dajkáját, szerelmeit, művészetét, feminizmusát, valamint szenvedélyes életét Ernest Hemingway, Leon Trockij, Salvador Dalí társaságában.

img_2992.jpg

Ami még nyomott hagyott, az Edith Eva Eger: A döntés című könyve, de számomra azért nem került be a legjobb ötbe, mert a közepe nem tetszett, lelassult a sztori. 

És akkor nézzük a januári kihívást. Az év első hónapjában egy olyan könyvet olvasunk, amelyben a sport kulcsfontosságú. A Belemenés című ajánlott könyvet pont most fogom kezdeni, a többi pedig már megvolt, de illenek a témába. Igen-igen, két Beckhamről szóló könyv is megtalálható a könyvespolcomon, rajongásom töretlen, nagyjából 20 éve. :D Fredrik Backman-től a Mi vagyunk a medvék, tavalyi ajánlott könyv volt a csoportban, imádtam. Biztos, hogy még több könyvet el fogok olvasni a szerzőtől. Szepesi Nikolett Én, a szexmániás című könyvét 2014-ben olvastam, elég szaftos sztorikkal tűzdelt olvasmány. Végezetül pedig ide soroltam Czank Lívia A függöny mögött című 2017-ben megjelent regényét, ami a balett titkos világáról szól. Hozzám különösen közel áll, akkor kezdtem el olvasni, amikor beiratkoztam felnőtt balettra, még olvasótalálkozón is voltam, úgyhogy egy dedikált példány tulajdonosa vagyok. 

img_3009.jpg

Nektek mi volt a kedvencetek 2018-ban? Írjátok meg kommentben, szívesen elolvasnám! 

Puszi,

Detty

 

Szólj hozzá

könyv életmód 2018 TOP5